NON-FORMAL si de la CAPAT!

Logo Proiect Metode de invatare NON-FORMAL si de la CAPAT!

Asociatia Euro<26 Romania deruleaza, in perioada 19 august 2013 – 03 noiembrie 2013, in parteneriat cu Consiliul Municipal al Elevilor Bucuresti, proiectul Non-Formal si de la CAPAT, proiect finantat de catre Ministerul Tineretului si Sportului.

Asociatia Euro<26 Romania are ca scop susţinerea, apărarea, promovarea şi reprezentarea intereselor educationale, profesionale, economice şi sociale ale tinerilor din România. Activitatea asociatiei este axata pe principiul educatiei nonformale care are menirea sa prelungeasca educatia pe termen lung si in contexte cat mai cuprinzatoare, sa-i confere tanarului competente transferabile, atat cunostinte dar mai ales abilitati si aptitudini pentru viata. De-a lungul celor 13 ani de activitate, asociatia a desfasurat o multitudine de programe, proiecte si activitati destinate prioritar tinerilor, care au avut ca tematica principala invatarea nonformala, prioritizata pe achizitionarea de competente cheie, ca fundament pentru formarea tinerilor. O astfel de initiativa a fost proiectul “Non-Formal si PUNCT”, desfasurat in parteneriat cu Consiliul Municipal al Elevilor Bucuresti,finantat de catre Autoritatea Nationala pentru Sport si Tineret, in anul 2012. In acest proiect au fost create si exersate instrumente/metode de invățare non-formale, avand ca scop diversificarea ofertei educationale nonformale destinata tinerilor liceeni din Bucuresti.

In continuarea proiectului mentionat, in acest an ne propunem reeditarea acestuia, in plus avand componente noi care sa-i confere durabilitate. Premisa proiectului este ca Educatia nonformala care pune accent pe “invatarea de la egal la egal”, invatarea activa, participativa si experientiala, centrata pe tanar, poate sa completeze, in mod fericit,  potentialul educatiei formale.

Iar ca punct de plecare, consideram ca e necesar, in mod esential, ca educatia nonformala sa foloseasca o varietate de metode de invatare nonformala. Din aceasta perspectiva metodele de invatare in context nonformal sunt “forme” de educaţie nonformala, iar in functie de “continutul” pe care il capata,  au capacitatea de a-i face conştienţi pe tineri de rolul si responsabilitaţile ce le revin in societate, de a le conferi postura de subiecti activi ai propriei educatii si formari,  astfel incat sa devina actori ai comunitatii si ai propriei vieti.

In acest context acest proiect pledeaza pentru educatia nonformala a tinerilor, iar punctual, pe introducerea unor instrumente/metode de invatare non-formale, ca fundament pentru educatia nonformala si implicit pentru dezvoltarea personala si creşterea potenţialului propriu,  in stransa “legatura” cu ceilalti.

Metodele de invaţare ce se doresc a fi implementate in acest proiect sunt: “Cafeneaua  publica”, “Open Space”, “Biblioteca Vie”‘ “Teatru Forum”, “Animație socio – educativă”, „Photovoice”si “Dezbatere”. Potrivit Laboratorului de educatie nonformala, aceste metode se centreaza foarte mult pe implicarea tuturor stilurilor de invaţare (activ, reflexiv, teoretic şi pragmatic), permiţand participanţilor sa-şi foloseasca toate simţurile, ceea ce duce la experienţe cu totul noi, menite sa le creeze o stare de implinire. Pentru a obţine astfel de rezultate, metodele (re)creaza un mediu care devine in acelaşi timp stimulativ şi relaxant. Acest mediu este foarte important pentru a implica participanţii in mod (inter)activ şi participativ, in care aceştia devin „stapanii” propriului proces de invaţare. Cadrul este in acelaşi timp şi unul puternic colaborativ in care fiecare contribuie cu experienţa personala pentru a crea o comunitate sau o reţea de invaţare adaptata la un anumit context prin experimentare, reflecţie, evaluare şi re-adaptare. Un context din care fiecare poate sa „fure” cate un pic pentru a-şi completa experienţa de viaţa şi a-l ajuta sa inţeleaga mai bine cum poate sa transfere competenţele acumulate in viaţa sa reala.

Scopul proiectului este de a contribui la dezvoltarea unor competente (cunostinte, abilitati si atitudini) specifice la tinerii liceeni, conferite de insusirea unor metode de invatare  in context non-formal, necesare obtinerii de perfomante ridicate la nivel individual si social.

In vederea maximizarii impactului masurilor destinate tinerilor elevi, proiectul se adreseaza deopotriva elevilor si profesorilor acestora, scolii si comunitatii.

Mai intai, se va concepe o campanie de promovare a proiectului și de conștientizare a elevilor si profesorilor privind potențialul formator al educației nonformale, utilizând metode de învățare nonformale, în 5 licee bucureștene. Campania se va face prin intermendiul mediului on-line, prin prezentare directă şi prin utilizarea autocolante şi afişelor.

Grupurile tinta sunt formate din profesori si elevi de liceu, din 5 licee bucurestene,. Participantii selectaţi din rândul profesorilor de liceu, majoritatea tineri cu vârsta de pana in 35 de ani, vor participa la cursul de formare profesionala „Lucrator de tineret”. Finalitatea acestui demers va fi constituirea a unei grupe de  10 profesori, cate 2 din fiecare liceu.

Participantii liceeni, cu vârste  între 14-18 de ani vor participa la seminarii de formare în metode de invatare nonformală. Finalitatea acestui demers va fi constituirea a 5 grupe, de câte 15 liceeni.

Fiecare seminar va fi dedicat instruirii intr-o metoda specifica de invatare in context nonformal,  avand ca optiuni metodele: “Cafeneaua  publica”, “Open Space”, “Biblioteca Vie”, “Teatru Forum”, “Animatie socio-educativa” si „Dezbatere”.

Cursul de formare profesionala „Lucrator de tineret”este acreditat de catre Autoritatea Nationala de Calificari (ANC) . Acesta va dura 42 de ore (14 ore teroretice si 24 de ore practice), timp in care participantii vor dobandi competente (cunostinte abilitati si atitudini) specifice lucratorului de tineret. In cadrul cursului, profesorii participanti vor fi instruiti in cateva metode specifice de invatare in context nonformal: “Cafeneaua  publica”, “Open Space”, “Biblioteca Vie”, “Teatru Forum”, “Animatie socio-educativa” si „Dezbatere”. De asemenea, profesorii vor fi implicati in seminariile de formare dedicate elevilor, asigurand dsfasurarea partii practice a cursului.

Acest demers va asigura ulterior sustenabilitatea proiectului, profesorii acţionând ca factor multiplicator, prin aplicarea metodelor non-formale însuşite şi altor grupuri de elevi cu care intră în contact, in cadrul unor activitati sau proiecte initiate impreuna cu elevii. De asemenea, va facilita procesul educational din cadrul formal, prin imbunatatierea relatiei educationale profesor-elev.

La sfârşitul proiectului, va avea loc Conferinta „Educatia nonformala in contexte de  viata” la care vor participa elevii  si profesorii instruiti in cadrul seminariilor si cursului de formare. In cadrul evenimentului, elevii vor  prezenta metodele de invatare in cadru nonformal, prin raportare la tema evenimentului: „Educatia nonformala in contexte de  viata”.

Campania de diseminarea a rezultatelor va avea loc in liceele în care s-a desfasurat proiectul, precum și în alte licee interesate de “lectiile” acestui proiect, precum si in  zone frecventate de către tineri. De asemenea, se va folosi mediul virtual ca metoda de diseminare a rezultatelor proiectului, a beneficiilor sale pentru participanti si a modului in care acestea pot fi reproduse, inclusive in alte contexte.

Acest proiect isi propune sa ateste faptul ca prioritatea partenerilor proiectului, aceea de participare activa la educaţie, prin dezvoltarea şi diversificarea ofertei educaţionale nonformale pentru tineri, este intr-adevar o optiune importanta pentru dezvoltarea personala a tinerilor. Capacitatea de asimilare a competentelor (abilitati, cunostinte, atitudini), prin educatie non-formala este una ridicata, pentru ca este, in mare masura, “peer to peer”, axata pe subiectul si nu pe obiectul procesului invatarii. Este o educatie experientiala, impartasita de “egali”,  centrata pe diferite modalitati de a fi “impreuna”, pe principiul “daruind vei dobandi” (Nicolae Steinhardt).

Proiect finantat de Ministerul Tineretului si Sportului